Waarom Counterstrike?

Wat maakt Counter Strike nou anders dan andere FPS spellen? Counter strike verschilt op een aantal manieren van andere populaire first-person shooter (fps) spellen, zoals Battlefield en Call of Duty.

De spelregels

Zo kunnen uitgeschakelde spelers bijvoorbeeld niet terug in het spel komen tot de volgende ronde. Ook zijn er geen voorgeprogrammeerde classificaties. De rondes duren meestal niet langer dan 2 minuten en je health verbetert niet nadat je gewond bent geraakt. Ook ben je al sneller uitgeschakeld dan bij Call of Duty, daar zijn minder kogels voor nodig. Als je alle leden van het andere team hebt uitgeschakeld krijg je geen beloning als team, maar je krijgt zelf geld voor elke speler die je uitschakelt. Met dit geld kan je wapens kopen voor de volgende ronde, elke speler begint met een standaard pistool. Er wordt geen gebruik gemaakt van voertuigen, zoals tanks of straaljagers.

Het gezag van CS:GO

CS:GO heeft een positie van gezag aangenomen in de wereld van fps franchises. Dit komt onder andere doordat het acht jaar na het uitrollen van het eerste spel is gemaakt. Maar behalve dat heeft het deze positie ook gekregen omdat er alleen wapens gebruikt kunnen worden en omdat het lastig is om het een ronde vol te houden zonder uitgeschakeld te worden. Deze rondes zijn bovendien heel snel, voordat je het weet zijn ze over. En het feit dat je moet wachten tot de volgende ronde als je bent uitgeschakeld geeft het spel een andere dimensie. Omdat je tijdens het spel stap voor stap beter kan worden, is CS:GO enorm populair.

Geen trekpleisters nodig

CS:GO als opvolger van CS:Source gebruikt geen trekpleisters om spelers te werven. Call of Duty en Battlefield worden jaarlijks verbeterd en aangepast en bevatten dan vaak iets extra’s wat je in de vorige spellen niet had. CS:GO gebruikt echter dezelfde “Dust II” kaart als CS:Source wat betekent dat hier al tien jaar mee gespeeld wordt zonder dat het is veranderd.